"Churchs-interiors, architectural paintings 1580-1720" — "Kerken interieurs, architecturale schilderijen 1580-1720"

"Kirchen interiors, architektonische Malerei 1580-1720" — "Interiores de iglesias, pinturas arquitectónicas 1580-1720 

Pour acheter le livre

Pour acheter le livre, cliquez sur l'image

Langue : français

560 pages, 2300 illustrations couleurs et N/B

Coffret, jaquette, couverture cartonnée

CD/ROM

ISBN 97890-5325-337-3

Prix : €180,00

Site de l'éditeur : PANDORA

Articles

Dear visitors,

This recently launched website is open to all, without any restriction. You can access the various sections of the website by clicking on the tabs located above the headline.

The website will be further developed and extended over time as we will be updating the news and events concerning the Northern schools architectural paints. We are always pleased to receive any information you may have on current events, as this would contribute to the website update.

The website is a natural counterpart of a book available in French and Benelux specialised bookstores. You will find the launching pamphlet by clicking here.

 

Images de la couverture Pieter Jansz SAENREDAM,1636
Saint-Bavon à Haarlem
Fondation Custodia, collection Frits Lugt, Paris

We invite you to come and visit our website on a regular basis.  

TABLE OF CONTENTS

Preface 5
Thanks 8
Foreword 9
Perspectives: Church interiors scenes from the XVI and XVII centuries in Flanders and Uni ted Provinces 11
First part: historical and geo-political context druing the 1580-1720 period in Northern and Southern Netherlands  12
Chapter I: Back to the XV century 15
Real or imaginary ? 16
The liturgical image 17
The private devotion 17
The liturgical image crisis 18
First accurate scenes 18
Mixture of realistic elements 19
Chapter II: the XVI century political and cultural development in Netherlands 19
From the Dukes of Burgundy to the Austrian and Spanish Hasburg 19
The first objective scenes 20
The rise of economy and bourgeoisie  22
The perspective 23
Hans Vredeman de Vries 23
The new ideas and the emergence of protestantism 24
Chapitre III: fight against heresy 26
The Dutch rebellion/ the iconoclastic mouvement  26
A sacrilege, an offence against God 27
The Duke d’Albe repression  28
The Netherlands independence 28
The Church properties secularisation  29
The artists exile 29
Return to Antwerp: ten years of uncertainty 30
The re-conquest of the Southern Netherlands 30
Stabilisation of the front 31
The Netherlands economic impoverishment 31
New exile 32
Chapter IV: independent United Provinces, political and cultural situation 34
The cities reconstruction 34
The religious freedom 36
The rise of civil art 36
The architectural scene 36
A different perspective on art and culture 38
Hendrick Aerts 38
Chapter V: Church interiors scenes  in the Southern Netherlands 39
The reconstruction 39
The Jesuits influence 40
The churchs conditions 40
Albert and Isabelle, the archdukes 40
Une politique religieuse et artistique 41
Wenceslas Coebergher 41
Les églises 42
L’essor de la peinture d’église à Anvers 42
Hendrick van Steenwijck père et fils 42
Peeter Neeff s père et fils 43
La cathédrale d’Anvers 43
Le renouveau des églises 45
L’église sortie des ténèbres 45
L’Église triomphante 46
Les vues imaginaires 46
Le souvenir amer des iconoclastes 47
Sebastiaen Vrancx 47
Abel Grimmer 47
Chapitre VI : Une nouvelle nation libre 49
La Trêve de Douze Ans 49
Paul Vredeman de Vries 49
Cosmopolitisme 49
Naissance du courant néo-classique 50
Bartholomeus van Bassen 50
Inventeur d’un symbole 51
Un humanisme hollandais 51
Pieter Saenredam 52
L’essor de l’art hollandais : un art réaliste et spirituel 55
Chapitre VII: Les Pays-Bas du Sud et l’apparition du baroque au début du XVIe siècle 55
La fin du maniérisme 55
Pierre-Paul Rubens 56
Un peintre comme les autres 57
Premier essai de scénographie 59
Un conseiller écouté à Anvers 60
Renouvellement du mobilier des églises 63
Les vues d’intérieurs d’églises : perpétuation de la tradition artisanale 64
Deux figures d’exception : Anton Günter Gheringh et Wilhelm Schubert von Ehrenberg 64
Chapitre VIII : le contexte politique et religieux : 1621-1648,  la reprise de la guerre 66
Premières victoires 66
Les revers espagnols 67
Désillusion des libérateurs 67
Chapitre IX : Le dépassement de l’héritage flamand dans la peinture hollandaise du deuxième quart du XVIIe siècle 68
Tactile – optique 69
Le dépassement de l’héritage flamand dans d’autres genres de l’art hollandais 72
Chapitre X : Les années 1650 74
Houckgeest et le renouveau hollandais de la peinture de vue intérieures d’églises 74
La crise politique de 1650 74
L’évolution de Gerrit Houckgeest 75
Le souvenir de Hans Vredeman de Vries 75
L’infl uence de Saenredam mais aussi l’ambiance de Delft 76
Une série d’oeuvres clefs 77
Chapitre XI : Le renouveau : un genre après 1650 79
Emanuel de Witte 79
Une impulsion décisive 79
Une autre voie 80
Un peintre de la lumière 81
Hendrick van Vliet (1611-vers 1679) 83
Isaac van Nickele 85
Job Berckheyde et Gerrit Berckheyde 86
Deuxième Partie : Les Peintres 88
1. Les Flamands 89
1.1 Vries, Hans Vredeman de 89
1.2 Vries, Paul Vredeman de 94
1.3 Aerts, Hendrick 96
1.4 Steenwijck I, Hendrick van 98
1.5 Steenwijck II, Hendrick van 102
Les élèves et suiveurs de Van Steenwijck I et II 104
1.6 Avemann, Johann Wolfgang 105
1.7 Grimmer, Abel 105
1.8 Neeffs I, Peeter 109
1.9 Neeffs II, Peeter 115
1.10 Neeffs, Lodewijck 116
L’entourage, les sous-traitants ou les suiveurs de Neeffs 116
1.11 Gheringh, Anton Gunther 118
1.12 Ehrenberg, Wilhelm Schubert von 121
2. Les Hollandais 126
2.1 Bassen, Bartholomeus van 126
2.2 Gyselaer, Nicolas de 129
2.3 Saenredam, Pieter Jansz 130
2.4 Houckgeest, Gerrit 134
2.5 Buesem, Jan Jansz 138
2.6 Van Vucht, Johannes 139
2.7 Van Baden, Hans ou Jans Juriaensz 141
2.8 Delen, Dirck van 142
2.9 Lorme, Anthonie de 144
2.10 Vliet, Hendrick van 145
2.11 Witte, Emanuel de 148
2.12 Man, Cornelis de 151
2.13 Berckheyde, Job Adriaensz / Berckheyde, Gerrit Adriaensz 152
2.14 Blieck, Daniel de 153
2.15 Nickele, Isaac van 155
2.16 Streeck, Hendrick van 158
3. Les Occasionnels & les Suiveurs 160
1. Les Occasionnels (1600-1700) 160
2. Les Suiveurs (1750-1850) 165
Conclusions 168
Catalogue raisonné 172
Abréviations 172
Quelques thèmes récurrents 174
Baptême, Cercueil, Chien, Distribution de pain 174
Escalier en colimaçon, Fossoyeur, Marianum 175
Orgue, Procession, Rideau, Tailleur de pierre 176
Tableau 177
AERTS, Hendrick  178 - 186
AVEMANN, Johann Wolfgang 187
AVEMANN, Johann Wolfgang  188 - 189
BADEN, Hans ou Jans Juriaensz  189 - 199
BASSEN, Bartholomeus van  199 - 215
BERCKHEYDE, Job  215 - 217
BLIECK, Daniel de  218 - 229
BUESEM, Jansz van  229 - 231
DELEN, Dirck van  231 - 240
EHRENBERG, Wilhelm Schubert von  240 - 244
GHERINGH, Anton Günther  244 - 247
GRIMMER, Abel  248 - 253
GYSELAER, Nicolas de  254 - 256
HOUCKGEEST, Gérard  256 - 266
LORME, Anthonie de  266 - 278
MAN, Cornelis de  279 - 282
NEEFFS  283 - 351
NICKELE, Isaac van  351 - 364
SAENREDAM, Pieter Jansz  365 - 373
STEENWIJCK, Van  373 - 410
STREECK, Hendrick van  410 - 414
VLIET, Hendrick Cornelisz van  414 - 455
VRIES, Hans Vredeman de  455 - 457
VRIES, Paulus Vredeman de  457 - 459
VUCHT, Jan van  459 - 469
WITTE, Emanuel de  469 - 498
OCCASIONALS  498 - 514
Followers  515 - 536
Foreigners 537
Index 539
Artists index (mentioned in part I and II) 539
The catalogue index 541
Plausible painters 541
The identified churches classification by country and city 541
Religious themes 543
Particular scenes  543
Elements – Objects 544
Artworks museum location by country and city 549
List of the non-localised and/or missing artworks 554
Bibliography 558

 

Foreword  

This book was conceived on Bernard G. Maillet initiative, an exceptional church interiors views expert. The author has had a distinguished career as a chartered accountant in Paris. Although, the Second World war circumstances did not allow him to pursue his dream of becoming an architect, his interest for architecture remained and, during the seventies, he became passionate about architectural paintings.

For four decades, he gathered enthusiastically informations concerning Flemish and Dutch artists known to have practised this art, between 1580 and the end of the XVII century. While he was gathering an extensive bibliography including books and articles on the subject, he documented patiently every artists with photographs and catalogue and biography indications.

The lack of publication regarding the subject soon appeared and drove his decision to write a book in French that would update the informations, localise the existing artworks and use the current available illustration instruments. The last available german book concerning the subject was a study of Jantzen first published in 1910 and re-published in 1979.

Pierre LOZE